Initial Coin Offering (ICO) je proces, při kterém nová kryptoměnová společnost prodává mince či tokeny veřejnosti za účelem získání financí na provoz svého projektu. Na rozdíl od klasických způsobů financování start-upů jsou ICO složením kupujících spíše podobné crowdfundingu. Tedy byly před prosincem 2017. Do té doby byl velký problém vybrat větší množství peněz na ICO. Vše se však změnilo, když do kryptoměn vstoupily velké retailové peníze. Předchozí ICO růst přilákal velké množství zájemců. Každý chtěl objevit projekty jako bylo NXT. To napříkla od ICO fáze zvýšilo svoji hodnotu o působivých 1 470 000 %. Nutno dodat, že tento projekt v ICO fázi vybral méně než 20 000 dolarů, přičemž na vrcholu se kapitalizace vyšplhala na téměř 400 000 000 dolarů.
Vysvětlení tržní situace
Jakýkoliv trh, na kterém se nachází velké množství peněz a obzvláště trh bez jakékoliv regulace, přiláká velké množství nekvalitních a někdy vyloženě podvodných projektů. V případě ICO a kryptoměnové horečky šlo o vskutku ukázkový příklad. ICO vybíraly od prosince 2017 naprosto nepředstavitelné sumy, ať už jejich projekty dávaly smysl, nebo ne. K celému šílenství ještě paradoxně přispěl masivní propad kryptoměn, kdy ICO byly najednou propagovány jako bezpečný přístav pro peníze investorů utíkajících z tradičních měn.
Proč byla ICO bublina
Kolem ICO vyrostla velice rychle masivní infrastruktura různých influencerů a srovnávacích webů, kteří se dle svých slov snažili pomoci běžným investorům vyznat se v komplikovaném světě různých blockchainových projektů. Reálně vzniklo neskutečně zkorumpované mediální odvětví, kde jednotliví youtubeři, twitter influenceři nebo srovnávací weby inkasovali klidně i několik Bitcoinů za jednu pozitivní recenzi. Paradoxně tak docházelo k situaci, kdy nejlépe fungovaly ICO bez kladných recenzí a vysokého hodnocení. Krom těchto influencerů „shora“ tyto ICO provozovaly extenzivní systém tzv. airdropů (rozdávaly několik tokenů za přesdílení na sociálních sítích) a systém tzv. bounties, kde odměňovaly lidi za psaní pozitivních článků částí svých tokenů. Tyto marketingové odměny velice často tvořily (a stále tvoří) podstatnou část prodaných mincí v ICO, což lze brát jako velmi nezdvořilý akt vůči investorům, kteří za podobné podíly museli zaplatit.
Každá bublina však musí jednou splasknout. Po uvedení na trh se cena většiny projektů strmě propadla. Ne vždy jen zásluhou jejich tvůrců. Skepse poté, co velké části investorů zůstaly jen jednotky procent původní investice, vedla k rozsáhlým výprodejům napříč celým ICO spektrem. V současné době jsou na trhu i kvalitní projekty za zlomek původní ICO ceny
Většina projektů, co vyšla z ICO, je buď mrtvá, nebo již pomalu umírá. Zatímco na běžném trhu by tyto projekty nikdy nebyly schopny získat financování, na trhu ICO dostaly několikanásobek potřebné částky.
Výhled do budoucna
Kromě obrovské ztráty investorů má celá ICO bublina negativní vliv i na zbytek kryptoměnového trhu. ICO, které držely většinu vybraných peněz v ETH, začaly v posledních dnech panikařit a jejich výprodej posloužil jako masivní katalyzátor pádu ETH a zbytku altcoinového trhu. Tento krach však bude v konečném důsledku pro celé odvětví obrovským přínosem. Investoři se konečně začali dívat na projekty kriticky a projekty, které tento pohled ustojí, jednou změní svět. Pro investory jde o úžasné období plné příležitostí k levným nákupům projektů s obrovskou budoucností.