Další zvrat v kauze Bitconnect

Hromadná žaloba na společnost BitConnect a affiliate marketéry má od 3. července 2018 nového účastníka. K žalované straně se připojila společnost Youtube. Dle žaloby se společnost Youtube dopustila nedbalosti (negligent failure) a nese odpovědnost za to, že neprověřila obsah reklamních videí. Ty na stránce YouTube publikovalo několik affiliate marketérů spolupracujících se společností Bitconnect.

V důsledku této reklamy přibyly Bitconnectu desítky tisíc klientů, kteří přišli o stovky milionů dolarů v důsledku zavření platformy BitConnect a propadu „coinu“ Bitconnect. Žalobce zastupuje známá společnost SilverMiller, která momentálně vede spor také s kryptoměnovými burzami Coinbase, Kraken a Cryptsy. Na svých stránkách právní firma uvádí, že v případě Bitconnectu se jednalo o klasické ponzi schéma.

Bitconnect jako ponzi schéma

Bitconnect svým konceptem evokoval ponzi schéma už od samého počátku. Premisa celého projektu byla, že tým okolo Bitconnectu má k dispozici systém automatického obchodování, který je schopen stabilně vydělávat několik procent denně bez ohledu na stav trhu a velikost spravované částky. Tato ve svém jádru absurdní představa našla odbyt především díky velice optimistickému sentimentu na tehdejším trhu a velmi agresivní marketingové kampani založené na multilevel marketingu.

Pro zájemce o celou kauzu přidáváme odkaz na youtube video jednoho z předních influencerů v této oblasti, který proslul právě svým videem, kde označil Bitconnect jako ponzi schéma s velmi přesvědčivými důkazy jen několik týdnů před kolapsem celého projektu.[1]


Zdroj: www.coinmarketcap.com

Bitconnect se ještě 15. ledna 2018 obchodoval za zhruba 300 dolarů (což jej svého času řadilo mezi prvních deset projektů na serveru www.coinmarketcap.com), přičemž o dva dny později jeho cena nebyla již ani 20 dolarů. V červencových dnech roku 2018 se neobchoduje už ani za 50 centů. Při pohledu zpět se zdá zcela zjevné, že se jednalo o podvod, kdy staří investoři byli vypláceni z vkladů investorů nových.

Vysvětlení schématu

Schéma probíhalo jednoduše. Investor si koupil „coiny Bitconnect“ (dále BCC pro lepší přehlednost) za fiat měnu nebo Bitcoin a následně BCC půjčil zpět BitConnectu. BitConnect vytvářel zisk tím, že za půjčené peníze nakupoval Bitcoin. Když byla jeho cena dole, a následně ho prodával, když byla cena nahoře. Mnozí kritici z řad odborné i laické veřejnosti už v roce 2017 tvrdili, že tento model je udržitelný jen za předpokladu neustálého růstu. V momentě, kdy došlo k novoročnímu propadu Bitcoinu, stal se celý projekt BitConnectu neudržitelným a následoval hluboký pád BCC.

Co je tedy na osudu BitConnectu zajímavé?

Nejedná se jen o další předvídatelný konec ponzi schématu? Nejzajímavější je asi fakt, že vedle BitConnectu jsou na straně žalovaných osoby, které ho propagovali, a také společnost Youtube. V případě, že by bylo prokázáno, že Youtube nese podíl viny na ztrátách, které utrpěli investoři do projektu Bitconnect, mohlo by to mít fatální důsledky na ochotu firem specializovaných na zprostředkování dosahu a umístění reklamy umožňovat umístění reklamy týkající se kryptoměn. Zcela jistě to ovlivní společnost Google a její plošný zákaz na reklamy týkající se kryptoměn.

Na konci června podobný zákaz zrušila společnost Facebook, která nově kryptoměnové inzerenty hodnotí dle kvality jednotlivých projektů. V případě, že Youtube prohraje, mohla by se situace inzerentů kryptoměn dále zkomplikovat, protože online inzerce je dnes dominantní formou marketingu.[2]

Závěr

Pikantní je situace kolem afiliate marketérů, kteří v některých svých videích přiznali, že Bitconnect je asi ponzi schéma, ale přesto se investice vyplatí. Tato tvrzení mohou hrát velkou roli v případném uložení trestního nebo občansko-právního postihu. Dovodí-li porotní soud odpovědnost na základě obsahu jejich videí, co to bude znamenat pro ostatní propagátory kryptoměn? Bude hrát roli, zda věděli nebo vědět mohli, že se jedná o podvodné schéma? Na odpovědi si budeme muset počkat do vynesení rozsudku.

[1] https://www.youtube.com/watch?v=upPmNzcqFkU

[2] https://www.recode.net/2017/12/4/16733460/2017-digital-ad-spend-advertising-beat-tv