BAT: konkurence Googlu a Facebooku

V současném kryptoměnovém světě se nachází mnoho nekvalitních, podvodných či bezvýznamných projektů. Většina z nich přežívá pouze díky ohromným finančním obnosům, jež získali díky silnému marketingu ve svých počátcích.

Dnes se však doba změnila a získat peníze investorů není již tak jednoduché. Minulý rok se astronomicky nafoukla ICO bublina a prakticky jakékoliv projekty, které měly sebemenší spojení s blockchainem, vybíraly astronomické prostředky v řádu milionů dolarů.

To dnes už rozhodně neplatí a nově vznikající projekty mají mnohem složitější pozici. To je pro oblast kryptoměn dobrým znamením, jelikož se tím vytváří přirozený tlak na kvalitu projektů. Jedním z nadějných projektů je například webový prohlížeč Brave a jeho token Basic attention token.

Základní myšlenka

Základním pilířem tohoto projektu je řešení tří primárních problémů. Prvním je bezpečnost a soukromí při využívání standardních webových prohlížečů. Druhým je boj proti nežádoucím a nepříjemným reklamám a třetím je obrovská nesouměrnost rozdělení zisků z reklam ve prospěch velkých internetových gigantů jako je Google nebo Facebook.

Velkou výhodou tohoto projektu je, že na rozdíl od většiny krypto projektů generuje zisk. Díky tomu přirozeně stimuluje investory k zájmu. Mimo jiné byl projekt od svých počátků v souladu se všemi regulacemi řádně zaregistrován při prvotním před – prodeji tokenů.

Oproti jiným ICO není v rozporu s legislativními podmínkami, jako to můžeme vidět například u některých tokenů, na které si dokonce nedávno posvítil i samotný SEC (Securities and Exchange Commission) a přinutil je vrátit investorům jejich vstupní vklady.

Za projektem stojí velmi silný a ambiciózní tým, v jehož čele působí Brendan Eich. Ten má za sebou celou řadu kvalitních projektů jako například nejvyužívanější programovací jazyk JavaScript či webový prohlížeč Mozilla Firefox.

Brave

K pochopení, co je to BAT, je důležité si nejprve představit Brave. Brave je open-source webový prohlížeč založený 28. května 2015. Tento prohlížeč byl vytvořen jako jakási odpověď na vzrůstající narušování soukromí ze strany společností jako jsou Facebook či Google. Tito velcí internetoví hráči totiž obchodují s daty svých uživatelů a tím zásadně narušují vaši anonymitu na internetu. Názorným příkladem může být nedávný skandál ohledně prodeje soukromých dat společností Facebook. Tento problém Brave řeší silným anonymním štítem, čímž zajištuje bezpečnost vašich údajů. Mimo jiné je v tomto prohlížeči integrovaný TOR, což je prohlížeč zajišťující maximální anonymitu a nemožnost dohledatelnosti vaší IP adresy.

Další klíčovou funkcí Brave je kompletní blokace reklam a trackerů, což mimo jiné dělá tento prohlížeč několikanásobně rychlejší a bezpečnější oproti konkurenci v podobě Google Chrome či Safari. Sami vývojáři uvádí až 8x větší rychlost u mobilní verze a až 2x větší rychlost než u desktopové verze v poměru s výše zmíněnými prohlížeči. Mimo jiné jsou reklamy i nepřímým “žroutem” financí, jelikož průměrná spotřeba dat na reklamách vyjde uživatele na cca 300 dolarů ročně nepočítaje opotřebení baterie, které způsobují nežádoucí reklamy.

Basic Attention Token (BAT)

Počátky BATu se datují k 31. květnu 2017, kdy proběhlo ICO, ve kterém se vybralo neuvěřitelných 35 milionů dolarů za méně než 30 sekund. BAT je token na síti Ethereum, jenž funguje jako jakési platidlo mezi uživateli, tvůrci obsahu a inzerenty v prohlížeči Brave. Základní myšlenkou je vyčlenit monopolní postavení Googlu a jiných internetových gigantů z reklamního prostředí a zároveň metodou win – win efektivněji přerozdělit zisky z reklam. V současné době si Facebook, Youtube či Google účtují více než 70 % zisků z propagace reklam, 30 % připadá na tvůrce obsahu a běžný uživatel nedostane nic. BAT se pozici nejziskovějšího subjektu rozhodl dát právě obyčejným uživatelům, kteří obdrží zisk ve výší 70 % z inzerce reklamy. Tento příjem mohou následně darovat i některému z tvůrců obsahu, což znamená obrovský tlak na kvalitu tvůrců obsahu.

Závěr

BAT je společně s Brave velice zajímavým a již fungujícím projektem, jenž si klade za cíl nabourat monopolní postavení Googlu a Facebooku v reklamním odvětví a k tomu generovat zisk na svůj další vývoj. Za projektem stojí silný tým a popularita Brave rapidně stoupá a od svého vzniku má již přes 5 milionů aktivních uživatelů, přičemž se k tomuto prohlížeči připojuje stále více a více youtuberů a jiných tvůrců obsahu. Pokud půjde vše nadále ve stejných šlépějích, mají tyto 2 propojené projekty našlápnuto k velice úspěšné budoucnosti.